Jaha Sverige... Ny vecka, nya tag?

Satt och tittade på valvakan ganska länge igår kväll, jag är ju inte jätte insatt i politik men eftersom jag faktiktisk röstade för första gången igår så har man blivit gode insatt och intresserad av politiken. När man väl sätter sig in och vekligen lyssnar på vad politikerna har att säga så är dom faktiskt inte helt tokiga eller ja vissa partier i alla fall... Tyvär så är tydligen 13 procent % av sverige befolkningen SDare... blir lite mörkrädd faktiskt. Varför har SD lyckat ta sig upp på pallen och står nu som tredje största parti med 13% av "snälla lagoma" sveriges stöd bakom sig? Vem i ens närhet är smygrasist?
Eftersom jag satt stora delar av kvällen och följde hela valet på Tv och även på internet så kom jag även in på Piteå Tidningen och fick till min stora shock läsa att SD:s ser ut att få mandat i kommunfullmäktige i Piteå och att våran grannkommun Älvsbyn har SD som näst strösta parti, det är inget man bara kan lägga bakom sig och gå vidare... 13% av sverige, kan ni fatta!? Detta gör mig ännu mer mörkrädd!!
Som tur så är det Sossarna som är störst i Piteå, följt av moderaterna och vänstern, men när man tittar på hur ens grannar röstar så blir de både obehagligt och intressant. Lite roligt att se att alla som de flesta som röstar på Kristdemokraterna bor i Jävre osv, vi bor tydligen i politiska klumpar.
 
Jag ska inte ljuga och säga att detta med politk har fått en plats i mitt hjärta men jag kan defenitift säga att jag har fått upp ögonen för politken och att jag lovar mig själv att mitt första val var inte mitt sista! Jag ska rösta så att jag kan känna att jag gjorde min plikt och en liten sak för att försöka stoppa rasister från att styra sverige. En bra sak med gårdagens valvaka och alla intervjuver osv var att de flesta faktiskt sa rakt ut att dom ska försöka göra vad dom kan för att stoppa rastisterna att ta sig in och att det faktiskt är hemskt...
 
Nu är det i alla fall ny vecka, nya tag och ny regering kan de bli mycke mer nystart änn så?